Wat is zaagtandslijtage?

Ooit al eens van zaagtandslijtage gehoord? Wie het nu in Keulen hoort donderen, is gelukkig niet alleen. Toch is het een van de meest voorkomende vormen van slijtage bij autobanden. Geen overbodige luxe dus om eens wat dieper in te gaan op het topic.

In dit blogartikel leest u alles over zaagtandslijtage. We starten met een duidelijke definitie, gevolgd door de oorzaken en tot slot geven we advies om het probleem te vermijden of aan te pakken. Want een verwittigd chauffeur is er twee waard.  

0515 L Q Team Zaagtandslijtage V2 2
0515 L Q Team Zaagtandslijtage V2 1

Definitie: onregelmatige slijtage van autobanden

Laten we beginnen bij het begin, de definitie. Zaagtandslijtage is een vorm van onregelmatige slijtage op de schouder(s) van de autoband. Dat is de zone tussen de zijflank en het midden van uw banden. Het probleem komt opmerkelijk vaker voor bij brede sportieve banden en niet-aangedreven banden. 

Herkennen: zoemend geluid en trillen

Banden met zaagtandslijtage maken een zoemend afrolgeluid en kunnen zelfs trillen. Als u het probleem wilt vaststellen, ga dan met uw hand over de zijkant van het loopvlak. Volg eerst de rijrichting en glij vervolgens tegen de rijrichting in. Merkt u opstaande randen? Of een duidelijk hoogteverschil in de rubberen nokjes? Dan is er sprake van zaagtandslijtage.

Oorzaken: uitlijning, rijstijl, bandenspanning en -keuze

Nu u weet wat zaagtandslijtage inhoudt, kunt u de verschillende oorzaken bekijken. We bundelen de vier belangrijkste factoren.

Onevenwichtige uitlijning

De eerste oorzaak zoeken we bij de uitlijning van uw voertuig. Autofabrikanten willen uw wagen optimaal laten presteren. Daarom kiezen ze ervoor om de wielen achteraan meer toespoor te geven. Dat betekent zoveel als ze ietsje naar elkaar toedraaien. De carrosserie van uw wagen, daarentegen, dwingt de banden om rechtuit te gaan. Dat resulteert in een onregelmatige slijtage oftewel zaagtandslijtage.

QTeam raadt aan om uw wagen te laten uitlijnen volgens de aangewezen fabriekstolerantie of zoveel mogelijk af te stellen naar nul tolerantie. Bovendien wisselt u de banden best van positie na elke 7.500 à 10.000 km. 

Sportieve rijstijl

Jaagt u de snelheidsmeter met plezier de hoogte in? En staat u bekend om uw vinnige sportieve rijstijl? Dan is de kans groot dat uw banden sneller en onregelmatiger slijten dan voorzien. Het is echter niet te laat om uw rijgedrag aan te passen. Zeker als u begaan bent met de levensduur van uw autobanden en de inhoud van uw portemonnee.

Te lage bandenspanning

Wat u ook in het oog moet houden, is uw bandenspanning. Als u rijdt met een te lage spanning, dan belast u niet enkel uw banden maar versnelt u ook het slijtageproces. Controleer dus regelmatig uw bandenspanning. Meer info vindt u in een eerder verschenen blogartikel.

Extra aandachtspunt: twijfel niet om de aanbevolen spanning op te voeren met zo’n 10 tot 15%. Autofabrikanten raden eerder een lagere spanning voor meer rijcomfort, maar dit gaat ten koste van de gelijkmatige slijtage van uw banden. Door de hoeveelheid te verhogen, kunt u dit verhelpen.

Foutieve bandkeuze

Als u merkt dat uw banden gevoelig zijn voor slijtage, dan kiest u beter een ander type. Bijvoorbeeld een exemplaar met gesloten schouders. Zo bewegen en kantelen de schouderblokken minder op het wegdek en bent u onnodige onregelmatige slijtage een stapje voor. Uw bandenexpert is de uitgelezen persoon om u te helpen bij die keuze.

Pak de oorzaken aan samen met uw bandenexpert

We raden aan om regelmatig uw banden te wisselen van positie, uw rijstijl aan te passen en uw spanning bij te sturen. Vergeet ook niet uw schokbrekers te controleren. Zij liggen vaak aan de oorsprong van slijtagepatronen. Het is dus van groot belang om de oorzaken aan te pakken en niet enkel de gevolgen te bestrijden.

Hebt u vragen over de staat van uw banden? Of wilt u advies op maat van een QTeam expert? Maak dan snel en makkelijk een afspraak op https://www.qteam.be/nl/onze-service-centers/